Klein klein kleutertje

Dus wij waren van de week op Koekie’s daycare voor een informatieavond van de eindpeuters. In eerste instantie dacht ik dat het zou gaan over de procedure van daycare naar basisschool en alles wat daarbij komt kijken. Maar de avond bleek te gaan over de algemene ontwikkeling van eindpeuters, waar ze nu staan en wat er van hen verwacht wordt op het moment dat ze binnenstromen in groep 1. Eigenlijk was het heel fijn om te weten waar je kind zich op dit moment bevindt binnen die ontwikkeling en aan de hand van de presentatie en de sheets kon je daar een goed beeld van krijgen.

Over het algemeen kon geconcludeerd worden dat haar huidige daycare zelf al spelenderwijze inspeelt op een aantal door de kleuterschool gevraagde competenties. De nadruk ligt nu nog vooral op spelen, maar er wordt wel volgens een bepaalde structuur gewerkt en tevens wordt op een educatieve manier stof aangeboden om mee te oefenen op het gebied van taal en spraak, sociaal-emotionele en fysieke vaardigheden.

Wat ze moet kunnen als ze naar de kleuterschool gaat.
Tot 10 tellen. Nou, daar gaat ze ruimschoots overheen.
Cijfers herkennen. Daarvan zeiden ze dat dat nu nog niet hoeft, maar dat het goed is om alvast mee te oefenen. Cijfers herkennen kan ze.
Goed articuleren en zinnen kunnen maken. Volgens mij heeft ze dat redelijk goed onder de knie en is ze goed verstaanbaar. Ze hadden het over dat kleuters een zin moeten kunnen maken van in ieder geval 3 woorden (…). Ik heb een kleine verslaggever thuis die de hele krant bij elkaar praat, dus dat zit volgens mij wel goed.
Het verschil kennen tussen onder en boven. Kan ze. Ze kent ook: tussen, midden, ernaast.
Lichaamsdelen kennen. Die kent ze al heel lang. In 2 talen.
Zichzelf kunnen aankleden, waarbij het belangrijkste is dat ze:
1. Zelf hun sokken en schoenen aan en uit kunnen trekken.
2.
De riem die bij het schooluniform hoort, zelf kunnen vastmaken. Oké, ik was even vergeten dat je op school geen blote voeten mag laten zien, dus we moeten nog gaan oefenen met zelf sokken en schoenen aan en uit trekken. Sokken in 37 graden… But hey, we gaan het doen. Riem, tja.. ze heeft geen riemen. In haar broeken zitten elastieken banden die je kunt verstellen naarmate dat nodig is. Moeten we nog even iets op gaan verzinnen.
Een goede pengreep hebben. Kleurpotloden worden daarbij afgeraden. Nooit echt over nagedacht, maar inderdaad, potloden geven geen vaste grip in zulke kleine kinderhandjes. Het advies was om kleurpotloden te vervangen voor wasco om stevig te kunnen leren kleuren. Toen ik dat hoorde dacht ik, wasco, zo man, dat woord heb ik echt in geen 100 jaar meer gehoord! Back to the 80’s. Zelf nog met die vettige dingen gekleurd toen ik klein was. Maar wasco dus. Gaan we aanschaffen. Ze is niet zo’n artistiek wereldwonder dus ik verwacht daar geen Picasso’s of Rembrandts van, maar alles voor haar ontwikkeling, so wasco it is.
Kunnen traplopen. Omhoog en omlaag, het liefst zonder zich vast te houden aan de reling. (…) De haakjes met de 3 puntjes ertussen kun je overigens lezen als een wenkbrauw-fronsrimpel die automatisch op mijn gezicht verschijnt bij dergelijke info. Uhm, even kijken, ze kan traplopen, van boven naar beneden, zonder zich vast te hoeven houden aan de reling (die standaard toch te hoog zit, ik bedoel maar). Ik begrijp alleen niet helemaal waarom deze vaardigheid zo expliciet benoemd wordt in een land waar alles gelijkvloers is, maar goed, ze kan het en ik wil niet ijlen.
Puzzels kunnen leggen van 10-12 stukjes. Ze legt ze van 48.
Minimaal 3 kleuren kennen. Serieus, 3 kleuren maar?? Zo weinig? Ze kent oranje, paars, roze, het verschil tussen appelgroen en mintgroen, maar ze hoeven dus maar 3 kleuren te kennen… Je mag van een 4 jarige toch wel verwachten dat ze in ieder geval de kleuren van de regenboog kent. Lijkt mij? (…).
Zichzelf na een toiletbezoek kunnen verschonen. Nou, kleine beurt kan ze prima alleen. Grote beurt weigert ze. Daar is dus duidelijk nog werk aan de winkel. Ze kan moeilijk gaan roepen ‘’juf, ik ben klaaaaaaaaaaaaaar!’, als die voor de klas staat met nog 27 andere kinderen.
Honger kunnen bedwingen tot de lunch (op de daycare hebben ze 2 eetmomenten, op de kleuterschool krijgen ze er maar 1).
Kunnen concentreren, opbouwend van 10 tot 40 minuten. Wil je een 4 jarige gefocust zien? Zet haar achter de pc met Peppa Pig op YouTube. Dan haalt ze 40 minuten met gemak voor je.

Wat betreft de overgang van peuter naar kleuter kon je als ouders dus zelf inschalen waar je kind nu ongeveer zit. Wat daarna volgde waren vaardigheden waar je als ouders je kind mee kan helpen voor het moment waarop ze naar groep 1 gaan. Ons werd gevraagd de komende tijd met onze kids te oefenen met mes en vork te eten en uit een broodtrommel te eten en uit een drinkfles te drinken. Voor wat betreft de broodtrommel en drinkfles gaat de handeling als volgt: het kind moet het deksel van de broodtrommel zelf kunnen openen, vervolgens moet het deksel onder de broodtrommel geplaatst worden. Het kind dient zelf de drinkbeker te kunnen openen en sluiten en deze rechts van de broodtrommel te plaatsen. (….) Nu was ik toch wel heel benieuwd. – ‘Uhm, sorry, ik was even nieuwsgierig, waarom rechts?’ – ‘Ja, etiquette’ (………………………..). –‘Like, are you serious???’ –‘Ja, rechts en als ze linkshandig is, mag het links’. (……..). Oké Steph, beter houd je nu je mond. (……….)(……….) (……….). Zet je gezicht normaal (……….). Als je nog langer in die frons blijft hangen heb je direct botox nodig (.…). Rustig (..).

Ze moet een spreekbeurt/boekbespreking kunnen houden. (…..). Oké. Kan ze, lijkt me. Ze ‘’leest’’ ons haar eigen boeken voor, dus ik geloof wel dat ze een boekbespreking kan houden. Ze weet waar het verhaal over gaat en kan het terug vertellen. Een boekbespreking klinkt zo heftig voor een 4 jarige, zeker als je maar 3 kleuren hoeft te kennen (…), maar goed we gaan het zien.

Ze moet weten dat er een heelal is met andere planeten en dat de aarde verschillende landen en grenzen kent. Op dit moment weet ze van Nederland, Aruba, Curaçao en ze kent de zon en de maan. Planeten kennen in vergelijking met maar 3 kleurtjes. (…).

Wat betreft de inschrijving op de scholen waar ik de vorige keer over schreef, kan ik melden dat school nummer 2 (de school waar we geen klik mee hadden) is afgevallen. Koekie werd niet uitgeloot. We hoorden het niet eens van de school zelf, maar via een moeder die de uitslag al kende. We zijn er niet echt rouwig om, maar het maakt het nu wel onwijs spannend voor school nummer 1. De school van onze voorkeur. Het schijnt dat scholen ook kijken naar de daycare waar het kind op gezeten heeft. Als dat het geval is dan zou ze in feite een goede kans moeten hebben.

Scholen en hun regels hier op Curaçao… (…).

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s