Lef is enkelvoud van leven

Dit jaar ben ik 11 jaar in dienst bij dezelfde werkgever. Hoewel ik in de loop van de jaren op diverse afdelingen heb gewerkt binnen het bedrijf, stelde ik me met name de laatste jaren de vraag of ik niet wellicht iets anders wilde doen. Wat precies, wist ik nog niet, maar door beleidsmatige veranderingen binnen de organisatie merkte ik dat ik steeds verder verwijderd raakte van mijn kern en het plezier dat ik uit mijn werk haalde. Ik snakte naar een nieuwe uitdaging en een project wat ik naar eigen inzicht kon uitzetten. Maar zoals dat vaak gaat met die dingen kabbelde de tijd voort en kwam ik iedere keer weer tot de conclusie dat ik beter kon blijven zolang ik nog niets concreets had gevonden. Tot de zomer van 2013.

In de zomervakantie van dat jaar vond er namelijk een verschrikkelijk geweldincident plaats op mijn werk. Ik was daar zelf niet persoonlijk bij betrokken, maar het zette mijn hele wereld op zijn kop. Ik was er een behoorlijk lange tijd goed ziek van en het betekende voor mij het definitieve keerpunt binnen mijn carrière. Ik werd me er meer dan ooit van bewust dat ik niet langer meer wilde werken in een risicovolle setting met een dreigende atmosfeer. Ik voelde me onveilig en kwetsbaar en dat hield een behoorlijke tijd aan. Tijdens onze vakantie naar Curaçao die in september volgde, realiseerde ik me dat er bij mijn terugkeer iets drastisch moest veranderen omdat ik anders doodongelukkig zou worden in mijn werk.

Omdat ik na maanden nog altijd met mijn ziel onder mijn arm liep besloot ik in mei van 2014 de workshop Loopbaan-in-zicht te volgen bij Karin Verheij. Via een winactie op Facebook kon je plaatsen bemachtigen voor haar workshop en hoewel ik niet bij de winnaars zat, besloot ik om toch een kaartje te kopen en naar de workshop te gaan. Het bleek voor mij een absoluut keerpunt te zijn en het laatste zetje wat ik nodig had om eindelijk de knoop door te hakken wat betreft mijn werk en het volgen van mijn passie. Ik ben ‘blanco’ naar de workshop gegaan om te zien welke vragen ik voor mezelf beantwoord zou krijgen om tot (nieuwe) inzichten te komen. Ik realiseerde me dat de gevoelens en gedachten die ik in die tijd had in relatie tot mijn werk alleen maar werden bevestigd tijdens de workshop. Wat mij ontzettend veel perspectief gaf waren de vragen over welke persoonlijke waarden ik terug wilde zien binnen mijn werk en welke zaken ik belangrijk vind. Mijn eigen antwoorden waren een enorme eye-opener voor me. Het leek erop dat ik een hele andere richting op wilde met mijn loopbaan. Tijdens de workshop was ik erg emotioneel en kwam er veel oud zeer naar boven met betrekking tot situaties op mijn werk. Ik denk dat mijn spirit gaandeweg een beetje was geknakt. Zo voelde dat althans voor mij. 

Ik heb de workshop als uiterst waardevol ervaren. Karin is een warme, empathische en bemoedigende coach. Ik ging er weg met een enorm krachtig gevoel van vastberadenheid, moed en bovenal een flinke dosis lef om te gaan voor mijn eigen passie en deze in het volste vertrouwen in te passen in mijn toekomstige droombaan. Ik had lef nodig, puur lef en meer niet. Het was me ineens glashelder. Karin sloot de workshop af met de vraag welke stap een ieder van ons concreet zou ondernemen als eerste opstap naar het realiseren van onze doelen. Ik weet het niet meer precies, maar ik noemde iets in de trant van ”het afschilderen van de trap”, waarmee ik denk ik voor mezelf wilde aangeven oprecht voornemens te zijn onze woning verder af te maken voor verkoop (wat vanaf de aankoop van de woning altijd onze bedoeling is geweest). De trap moest nog volledig geschuurd en geschilderd worden. Een klus die al veel te lang was blijven liggen omdat ik er enorm tegenop zag eraan te beginnen. Om die reden werd het ook telkens uitgesteld. Na die workshop is er zo ontzettend veel gaan stromen. In de zomer die erop volgde zijn we serieus begonnen met het verkoopklaar maken van onze woning. Alle klussen die waren blijven liggen hebben we toen volgens een strak schema afgewerkt. In het najaar waren we klaar en hebben we de makelaar gebeld. Na de verkoop van onze woning ging de laatste fase van de remigratie in, waarvan het opzeggen van onze banen uiteraard ook een onderdeel was. Ik geloof oprecht dat de workshop de zaken in een stroomversnelling heeft gebracht. Precies een jaar na de workshop was alles rond en heb ik mijn baan kunnen opzeggen.

Het was dood en doodeng om mijn ontslag in te dienen. Misschien nog wel veel enger dan het te koop zetten van ons huis. Het verkoopbord op de ramen plakken bezorgde me al een lichte paniekaanval, maar met de schriftelijke bevestiging dat mijn contract op eigen verzoek eind augustus zou worden beëindigd, raakte ik voor mijn gevoel ook mijn allerlaatste (schijn)zekerheid kwijt. Maar naast dat het spannend en eng was, was het vooral ook bevrijdend en verfrissend. Het gaf me zoveel lucht en adem. Toen er pas geleden weer een zwaarwegend voorval plaatsvond wist ik helemaal zeker dat ik de juiste beslissing had genomen. De wetenschap dat ik wegga voelt als een tijdperk dat binnenkort kan worden afgesloten.

Ik ben nog altijd dankbaar dat de workshop op mijn pad kwam en dat ik het mezelf kado heb gedaan. Inspiratie, nieuwe inzichten, kadering, overzicht, kernwaarden, visie en focus is wat ik ervoor gekregen heb. Ik heb Karin recentelijk laten weten wat haar workshop voor mij persoonlijk betekent heeft. Voor mij was het allerlaatste zetje wat ik nodig had om tot een hartbeslissing te komen en daar ben ik haar, mezelf en het universum dankbaar voor.

Workshop Loopbaan-in-zicht, 16 mei 2014

Workshop Loopbaan-in-zicht, 16 mei 2014

10514765_10152556761091145_5060001973750548523_n

De trap eindelijk klaar, 18 juli 2014

Geef een reactie

